Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 25 czerwca 2012

Sok z rabarbaru i płatków dzikiej rózy...

Często robię dżemy i konfitury, ale moja spiżarnia jest zawsze uboga w soki... W tym roku postanowiłam to zmienić.
Kiedy ugotowałam kompot z rabarbaru pomyślałam, że warto zrobić również z niego sok.
W upalne dni sok czy kompot z rabarbaru idealnie gasi pragnienie ...   a zimą przypomni smak lata.
Mój wyszedł bardzo aromatyczny, gesty i słodki, więc można go śmiało rozcieńczać wodą, w zależności od upodobań.
W dniu kiedy zdecydowałam się na gotowanie soku, zbierałam na plaży płatki dzikiej róży na konfiturę... niestety zebrałam ich zbyt mało więc pomyślałam, że zamiast suszyć je jak zawsze na herbatę, dodam je do soku.
Efekt cudowny.
Kolor, smak... połączenie idealne ...

Ten pomysł wykorzystam też do domowej nalewki...








Składniki:   1 kg rabarbaru, 3 garście płatków dzikiej róży,
                 50-70dag cukru trzcinowego (ew. białego),
                 ok. 1 litr wody, cytryna

Przygotowanie
Rabarbar umyj, odkrój końcówki i uszkodzone części. Nie obierając, pokrój na kawałki. Wrzuć do garnka, zalej wodą. Wstaw na mały ogień, zagotuj.
W wielu przepisach polecane jest usuniecie z płatków róży białych końców, ponieważ mogą dawać goryczkę. Ja nie odcinam, trochę z lenistwa i całe szczęście nie zepsułam jeszcze żadnego dżemu czy soku.
Kiedy woda zacznie wrzeć wrzuć płatki róży oraz kilka plastrów cytryny ze skórką (dzięki temu sok nabierze pięknej barwy).
Gotuj do momentu aż rabarbar zrobi się miękki, ale uważaj żeby się nie rozgotował. Wtedy sok nie będzie klarowny. Oczywiście podczas gotowania mieszaj od czasu do czasu delikatnie. Następnie odcedź delikatnie. Ja robię to na sitku, przez czystą ściereczkę bawełnianą. Rabarbaru nie wyrzucaj, możesz użyć go do zrobienia dżemu z płatkami róży.
Sok przelej do czystego garnka, dodaj cukier, mieszając zagotuj do momentu rozpuszczenia się cukru.
Kiedy będzie gotowy, gorący przelej do wyparzonych butelek.
(jak wyparzyć słoiki lub butelki)

Zamknij i odstaw w chłodne, ciemne miejsce.
Po otwarciu sok przechowuj w lodówce.      

Smacznego !




2 komentarze:

Margi pisze...

Byloby cudownie gdyby powaznie szczesliwi rozmnozyli sie w Polsce po wypiciu tego specyfiku ! Pozdrawiam i gratuluje sposobu na szczescie !
Margi.

Anonimowy pisze...

Witaj! Ciekawy przepis i dziękuję za inspirację do łączenia owoców :-) Teraz już wiem do czego wykorzystać swoje zbiory, pozdrawiam smakiem napoju ;-)