Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 25 czerwca 2012

Dżem rabarbarowo - morelowy...

Ostatnio poszłam kupić rabarbar na konfiturę i wiedziałam, że zrobię jak zwykle konfiturę z truskawkami lub wanilią... ale obok rabarbaru leżały w warzywniaku piękne, dojrzałe morele.., Pomyślałam o połączeniu dwóch cudownych aromatów ...
Efekt końcowy przerósł moje oczekiwania... Dodałam również skórkę i sok z pomarańczy, która może trochę zdominowała smak rabarbaru i moreli, ale jest on nadal wyczuwalny.
Wy możecie pominąć dodanie pomarańczy.
Ja na pewno zrobię też tą wersję.

Z tego przepisu wychodzą 3-4 słoiki 200 ml.


Przygotowanie słoików    
Słoiki i pokrywki należy dokładnie umyć i wyparzyć. Są różne sposoby na wyparzenie słoików. Wrzącą wodą, w piekarniku lub mikrofalówce.
Ja wyparzam słoiki tak jak nauczyła mnie moja Mama, wrzącą wodą, nalewając ją do słoików, a pokrywki gotuje w garnku ok.15 minut. Kiedy woda w słoikach przestygnie wylewam, a słoiki pozostawiam do wyschnięcia. Tak samo postępuję z pokrywkami. Dodatkowo przed nałożeniem konfitur, wacikiem  nasączonym w spirytusie wycieram dokładnie brzegi słoika i wnętrze pokrywek.

Tak przygotowane słoiki od lat dają mi gwarancję bezpiecznego przechowywania przetworów.
Po nałożeniu konfitur, jeśli zabrudzą się brzegi słoika,  ponownie należy przetrzeć je spirytusem.














Składniki:   70 dag rabarbaru, 30 dag moreli,
                  1 pomarańcza, 0,6-1 kg cukru (w/g upodobań)

Przygotowanie
Umyj rabarbar, nie obieraj. Odetnij końce, usuń uszkodzone części. Pokrój łodygi na małe kawałki. Morele umyj, usuń pestki, pokrój w kostkę. Pomarańczę umyj, zetrzyj całą skórkę, następnie przekrój i wyciśnij z niej sok.
Do dużego garnka włóż owoce, skórkę i wlej sok z pomarańczy. Wsyp cukier. Zacznij od mniejszej ilości, pod koniec gotowania konfitur można dosypać i ponownie zagotować.
Wymieszaj dokładnie wszystko i wstaw na mały ogień. Smaż konfiturę, mieszając ją często żeby się nie przypaliła. Ja smażyłam do momentu kiedy wszystkie owoce się rozgotowały. Przed końcem posmakuj konfiturę czy nie należy dodać więcej cukru. Jeśli tak dosyp cukier, wymieszaj i podsmaż do momentu rozpuszczenia się cukru całkowicie.
Gotową, gorącą konfiturę przełóż do wyparzonych słoików, zakręć i postaw dnem do góry na 5 minut. Po tym czasie odwróć słoiki, kiedy ostygną, wieczka słoików powinny być wklęśnięte. Jeśli po wystygnięciu słoików nadal są wypukłe mogły się dobrze nie zamknąć. To żaden problem. W takim wypadku otwórz słoik, konfiturę przełóż do garnka, słoik i pokrywkę umyj, ponownie wyparz, zagotuj konfiturę i ponownie zawekuj.
Konfiturę przechowuj w chłodnym, ciemnym miejscu. Po otwarciu w lodówce.

Smacznego !




Brak komentarzy: